Ignorans - låt inte det styra dig.

Ibland får mina vänner eller jag eller vi båda känslan av att sociala medier har för stort inflytande på vår vardag. Vi lägger upp bilder konstant och skriver inlägg om att vi ligger på beachen eller bakar en kaka. Oftast så känns detta helt bra, men ibland känns det som att vår hjärna behöver en paus från all SoMe (socialmedia) användning. Speciellt nu under sommaren läser man om folk som valt att logga ut under deras semester.

I mitt arbete är social media en vardaglig del. Så helt utloggad är inte möjligt. Och egentligen trivs jag bra på internet och därför finns jag på facebook, instagram, twitter och snapchat. Jag använder inte dessa alla konstant och vissa använder jag mer än andra.

Men nu har jag stött på ett större problem än att knapra på min telefon hela tiden. Det problemet är reklam och hur mycket exempelvis facebook vet om min vardag. På alla sociala medier får jag reklam, både via kompisar och via betalda reklamplatser. De betalda reklamplatserna verkar veta vad jag gillar. Ofta får jag reklam som är direkt riktat till saker jag googlat och sökt upp på diverse prisjämförelsesidor. 

Men inte bara reklamen är ett problem. Ett annat stort problem är att facebook vet vem jag mailar med så den kan föreslå dessa personer som nya potentiella facebookvänner (Facebook 2015). Jag vill inte att facebook skall veta allt! Vi har gått med på att facebook skall få veta allt men hur vet vi att denna information inte kan användas emot oss. Nu brukar folk säga, "men om inte du gör något fel har du ju ingenting att vara rädd för?". 

Då kan man fråga sig, vem bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. Tänk om de som stiftat lagen om vad som är rätt och vad som är fel, inte skapat lagen för att det är rätt utan för att det gagnar deras egna intressen. Läs till exempel om situationen i Spanien där de går hårdare mot en polisstat (Aftonbladet 02.07.2015). Inte för att samhället blivit aggressivare och otryggare utan för att politikerna tycker det är bra. 

Så hur mycket skall vi låta sociala medier veta om våra liv? Hur långt är vi redo att gå för att vi skall få se vad kompisen äter på sin resa i Italien? Det är upp till oss själva. Men det är definitivt värt att göra ett medvetet val om man skall vara med, eller inte. Och inte låta ignoransen styra.

Mer om sociala medier



2 kommentarer:

  1. En bra föreläsning som berör ämnet

    https://www.youtube.com/watch?v=pcSlowAhvUk

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj tack. har inte sett den!

      Radera